Til New York for å tenke større

– Skal vi være best i verden på innovasjon og fortsette å løse globale utfordringer for mediebransjen så må vi ut i verden å hente kompetanse, samarbeidspartnere og kunder, sier Anne Jacobsen, direktør for den nasjonale Medieklyngen.

Av: Sunniva L. Seterås

Hun er i New York for å møte mennesker og inspirasjon som hun tar med til Grieghallen og Vestlandskonferansen 19. februar.

– New York er en magnet for oss som jobber med medieteknologi. Byen tiltrekker seg vanvittig mye gode ideer. Her er det mulig å finne partnere og kunder som gir rom for å kunne tenke større, understreker Jacobsen.

Et godt eksempel og suksesshistorie på et selskap som har tenkt stort er Vizrt. Selskapet har to kunder i Norge (TV2 og NRK) og 4000 kunder utenfor landets grenser.

Den utadvendte tenkningen preger de fleste selskapene i medieklyngen og smeltedigelen New York er et viktig marked for medieteknologi.

Akseleratorer gir kick-start
– Nøkkelen til at byen tiltrekker seg de beste er blant annet et ledende venture capital marked og noen av verden beste akseleratorer*, forteller Jacobsen.

Akselerator-selskapene gir en kickstart inn i et marked men nåløyet for å få delta er trangt.  ERA eller   Entrepenurs Roundtable Accelerator er blant annet en akselerator i New York som medieklyngen samarbeider med. Selskapet får mange tusen start-up søknader til få noen få plasser hvert år.

– Når vi skal ut i verden med våre ideer og løsninger så er det klart det er fantastisk å få eksperimentere og teste ut noe helt nytt med mediekjemper som CNN, FOX eller NBC som dominerer på teknologifronten. Det potensielle markedet er så mye større der borte, forteller Jacobsen.

Norge er verdensledende
– Den norske medieklyngen leverer allerede på global basis det bransjen trenger og det som kommer ut av medieteknologi fra denne medieklyngen er unikt alt annet. Det kan vi være stolte av, understreker Jacobsen.

Medieklyngen i Norge leverer verdensledende løsninger.  Selskapet Electric Friends lanserte i fjor roboter som bransjen globalt referer til som  et “Iphone Moment” og står du på Times Square eller ser på tv er det du ser basert på løsninger fra norske Vizrt.

82% av selskapene i Medieklyngen lanserer nye innovasjoner hvert år. Mer enn dobbelt så høyt som sammenlignbart næringsliv. Innovasjonstakten er unik.

– I dag må flere klyngeprosjekter på Vestlandet hente 50-60% av kompetansen de trenger fra utlandet. Dette må vi gjøre noe med. Vi må greie å bygge opp regionens kompetanse for å drive digitaliserte AS Norge inn i fremtiden. Her har vi helt klart en av de største systematiske utfordringene vi står overfor, avslutter Anne.

Utfordringer
Utfordringer for fremtiden mener Anne er å bygge opp Vestlandets kompetanse for å drive digitaliserte AS Norge videre. I dag må flere klyngeprosjekter hente 50- 60% av kompetansen de trenger fra utlandet.
– Sammen må vi bygge et miljø som ikke bare er et innovasjonsmiljø på speed men bygge systematisk kompetanse og forskningsprosjekter. Miljøet i vårt flinke lille land må tenkelitt mer samlet

Fakta:
Medieklyngens visjonen er være et verdensledende miljø innenfor innovasjon og forskning.

*Akselerator-selskapene gir deg en kickstart inn i et marked. Det er en kombinasjon av et lite investeringsfond og et avansert kurs som hjelper bedriften å få fart ut i markedet. Du får trening, møte investorer, hjelp til å pitche ideer og får funding.

Medieklyngene startet på 90-tallet med etableringen av TV2 i Bergen som et resultat av et politisk vedtak. Behovet for å være annerledes enn NRK meldte seg og ideen om bruk av teknologi for å fortelle historier på en ny måte ble født. Det første en tok tak i var værmeldingen, hvordan kunne den gjøres den mer levende? Og slik startet solen å skinne og skyene fikk regndråper. Det var starten på Vizrt på bakrommet til TV2. I dag er det blitt et stort konsern med over 600 ansatte.